Reklame oppleves flere ganger daglig. Reklame er godt integrert i alle samfunn, men spesielt i de rike kapitalistlandene. Ungdommen i disse landene er den generasjonen som hittil opplever mest reklame gjennom sin hverdag noen gang. Det finnes flere typer reklame.
Forbrukerne i dagens samfunn hører ofte at de må senke forbruket. Både staten og forskere mener at forbruket i Norge av energi, penger og mat ikke er på et bærekraftig nivå i forhold til resten av verden. Hvis Kina og mange land i Afrika får forbruk på samme nivå som oss i industrilandene vil Jorden bukke under. Stikk i strid med dette har folk aldri kjøpt så mye som de gjør i dag. Reklamens makt har en stor del av denne æren. Aggressive reklamer oppfordrer folk til å kjøpe mer og mer. I reklamen til Tine der mottoet er, ”Må ha det, bare må ha det”, er ett eksempel på en reklame som prøver å hjernevaske folk til å tro at produktet er helt nødvendig for en god tilværelse. Folk vil av den grunn kjøpe det. Mange påstår at reklamen ikke påvirker dem selv om de blir angrepet flere ganger hver dag. Til slutt vil hvert menneske bukke under og kjøpe et reklamert produkt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar